1.1) DE DOCENT IS EEN LERENDE EN INNOVERENDE PROFESSIONAL
1.1.1) De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.
Eerder heb ik nog geen gebruik gemaakt van Kennisnet of Surf om op de hoogte te blijven van de ICT vaardigheden, omdat ik hier niet eerder van gehoord had. Nu ik deze sites bekijk, zie ik dat er veel interessante dingen op staan. Op de website van Kennisnet staat bijvoorbeeld informatie over hoe je digitaal kunt toetsen. Zelf ben ik nu benieuwd hoe je als Beeldende Vorming docent in de onderbouw dit kunt toepassen, omdat theorie hier nog niet zozeer aan bod komt. Ook Wikiwijs is voor mij nieuw. Ik zie dat docenten hier lesbrieven en opdrachten op kunnen plaatsen. Dit zou ik mooi kunnen combineren met digitaal toetsen!
Verder heb ik Mentimeter wel eens gebruikt. Dit was tijdens een les van Vakdidactiek op mijn opleiding. Hiermee heb ik kunnen oefenen op klasgenoten. Hierna heb ik niet meer de mogelijkheid gehad om deze tool tijdens stage te proberen, omdat deze derde stageschool niet in het bezit was van een digibord.
1.1.2) De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.
Hiernaast zie je een aantal slides van een PowerPoint van een zelfontworpen les: Portret met ribbelkarton. Deze les gaf ik in een derde havo klas tijdens mijn stage in jaar 2. De leerlingen en de stagebegeleider gaven aan dat de foto's en de informatie die ik erbij gaf duidelijk waren. Dit was één van mijn laatste lessen tijdens deze stage. Zelf had ik achteraf wel iets interactiefs willen doen met de leerlingen. Bijvoorbeeld door te meten (met Kahoot o.i.d.) hoeveel de leerlingen al wisten van het begrip 'Clair obscur'. Achteraf heb ik nog een korte Kahoot gemaakt (wat ik had kunnen doen). Hieronder de link:
https://create.kahoot.it/share/clair-obscur/e9c658ad-3432-48cd-8731-f2bde1a3c3fe
Wat verder naar mijn mening voor- en nadelen zijn over ICT in het onderwijs:
Voordelen
- Hiermee kun je gedifferentieerd les geven (iedere leerling op zijn eigen manier de informatie tot zich laten nemen).
- De leerstof minder saai maken, door bijvoorbeeld filmpjes te laten zien.
- Leerlingen kunnen zelf informatie op zoeken en dit vervolgens ook delen met elkaar.
- De docent kan vanuit huis ook informatie met de leerlingen delen, zodat de leerlingen gemakkelijk zelfstandig bezig kunnen.
- Je kunt als docent interactief les geven.
Nadelen
- De leerlingen raken snel afgeleid met andere apps (bijvoorbeeld Snapchat, Whatsapp, Facebook etc.)
- De voorbereiding voor een les kost meer tijd dan normaal.
- Doordat de leerlingen steeds meer typen, kunnen ze op een gegeven moment minder goed schrijven. Dit wordt niet meer geoefend.
- Je hebt als docent minder grip op pestgedrag. Cyberpesten gaat nu gemakkelijker in de klas met chat apps.
- Als het internet niet meewerkt, heb je als docent geen grip meer op je les.



1.2) DE DOCENT IS EEN FLEXIBELE EN ADAPTIEVE PROFESSIONAL
1.2.1) De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.
In het onderwijs wordt steeds meer ICT gebruikt. Naar mijn mening is dat voor theorie lessen bij het vak beeldende kunst en vormgeving erg handig. Je kunt hierbij gedifferentieerde lessen geven door filmpjes te laten zien, de leerlingen online mindmaps te laten maken en eventueel de leerlingen online een kennistoets te laten maken. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om ICT in te zetten. Voor de leerlingen is dit ook erg handig om informatie op te zoeken en te delen met elkaar. Zo is samenwerken nog gemakkelijker!
1.2.2) De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.
Voor mijn stage heb ik nog niet eerder een bepaalde online community gebruikt om samen te werken met de leerlingen. Wel weet ik dat dit kan met Pinterest. Je kunt een bord delen met anderen, zodat anderen hier ook foto's in kunnen zetten. Hiernaast kun je een bord zien die we als klas in het eerste jaar hebben gebruikt bij het vak 'hoofd en bijzaken'.
Myschoolsnetwork wilde ik bekijken door een account te maken, maar daar is geen knop voor. Ik denk dat je net als leerpodium via school een account moet krijgen om hiervan gebruik te kunnen maken.

1.3) DE DOCENT IS EEN REFLECTERENDE EN ONDERZOEKENDE PROFESSIONAL
1.3.1) De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.
Mijn ICT portfolio is hier een voorbeeld van.
1.3.2) De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren.
Met Surveymonkey kun je gemakkelijk een enquête aanmaken en vragen of collega's deze in willen vullen. De uitkomsten hiervan komen in een overzicht te staan. Hiernaast zie je dat ik Surveymonkey aan het verkennen ben. Hier kun je een bepaalde categorie selecteren en bepaalde vragen bedenken. Je kunt hiermee gemakkelijk de vragenlijst doorsturen naar collega's. De vragen die kort en bondig zijn, zijn gemakkelijker in te vullen. Ook de hoeveelheid vragen zijn belangrijk bij enquêtes. Een vragenlijst met 1-10 vragen worden het meest als prettig ervaren.

1.4) DE DOCENT IS EEN SAMENWERKENDE PROFESSIONAL
1.4.1) De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.
Op Pinterest heb ik twee jaar geleden een bord aangemaakt om lesideeën in op te slaan. Ik zoek een bepaald onderwerp op, kijk wat ik interessant vind en sla het vervolgens op in dit bord. Door dit te doen krijg ik inspiratie om opdrachten te bedenken voor mijn lessen tijdens de stages. Nu komen er ook steeds meer ICT onderwerpen bij om mezelf te informeren over ICT in het onderwijs. Deze sla ik hier ook in op, zodat ik het allemaal bij elkaar kan vinden. Hiernaast zie je een printscreen van mijn bord op Pinterest.
Ook heb ik een LinkedIn pagina. Hierop volg ik de Kennisnet pagina waar veel interessante berichten over het onderwijs op verschijnen. Klik op de LinkedIn button in de contactpagina om mijn LinkedIn pagina te bekijken.
1.4.2) De docent ondersteunt en motiveert collega’s en leerlingen in hun ICT ontwikkeling.
Ik heb dit niet eerder gedaan bij mijn collega's bij mijn vorige stages, maar als ik merk dat er een docent is die helemaal geen ICT gebruikt tijdens zijn of haar lessen, ben ik wel bereid om hem of haar hiermee te helpen of eventueel te motiveren om dit te gaan doen. Dan zou ik voorbeelden kunnen laten zien aan mijn collega's om ze bewust te maken wat je allemaal kunt op ICT gebied.
Als de leerlingen een presentatie moeten geven, wil ik dat ze dit doen met behulp van ICT. Ze zijn vrij in wat voor vorm: mindmap, Powerpoint etc. Door dit te gebruiken, kunnen ze zichzelf helpen met presenteren. Als je een mindmap maakt, kun je jezelf gemakkelijk wegwijs maken door de informatie die je moet vertellen tijdens een presentatie.

Maak jouw eigen website met JouwWeb