2.1) HARDWARE
2.1.1) De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.
De link hieronder verwijst je door naar het filmpje waarin ik uitleg hoe je een laptop met digibord verbindt met een HDMI-kabel. Ik heb dit filmpje ook zelf gemonteerd. Een aantal stukjes heb ik eruit geknipt, omdat dit geen meerwaarde had.
https://www.youtube.com/watch?v=JL4V57x4Gms&feature=youtu.be
2.2) SOFTWARE
2.2.1) De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.
Hiernaast zie je een deel van mijn bestandenmap waarin ik mijn bestanden van school heb georganiseerd. Elk jaar is georganiseerd in een map, daarin staan de periodes in verschillende mappen, en ten slotte heb ik de vakken van de periode georganiseerd. Dit is voor mij overzichtelijk. Ik kan gelijk de bestanden vinden die ik nodig heb.
2.2.2) De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen.
Ik weet hoe ik bestanden kan delen via Google Drive. Laatst heb ik bijvoorbeeld een bestandje gedeeld met een klasgenoot. Dit kun je in de afbeelding hiernaast bekijken. In de andere afbeelding zie je een printscreen van Slack. Dit is een platform waar je aan mee kunt doen met een uitnodiging van de maker van de groep. Hier kun je bestanden en belangrijke berichten met elkaar delen. Ook foto's en filmpjes kun je hierop bekijken. Dit gebruik ik op het moment tijdens mijn minor GIST. Hier staan de beoordelingsformulieren op, maar ook links naar interessante filmpjes en artikelen.
2.2.3) De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.
In de afbeelding hiernaast zie je dat ik een automatische inhoudsopgave kan gebruiken in Word. Ik gebruik dit altijd bij het maken van verslagen. Je kunt gemakkelijk de juiste pagina's bij de kopjes zetten, waardoor je hier geen tijd mee verliest om het steeds op te zoeken.
In het tweede jaar van mijn opleiding was er een project (in groepjes) waarbij we uiteindelijk moesten presenteren. Hierbij heb ik onder andere een PowerPoint gemaakt waar een filmpje bij ingevoegd zit. Dit kun je in de afbeelding hiernaast zien.
2.2.4) De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware.
Bij de competentie 4.4.1 (didactisch handelen) staat dat ik Nearpod heb ontdekt. Daar benoem ik ook dat ik het jammer vind dat ik hier niet eerder van wist. Zo kon ik namelijk gemakkelijk een Powerpoint laten zien aan de leerlingen door middel van hun eigen device. Bij de vorige stages had ik ook altijd een Powerpoint aan staan met de opdracht, dus ik moest even wennen aan een whiteboard.
2.2.5) De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.
Bij mijn opleiding maken we gebruik van Blackboard. Dit is een platform waarbij je alle informatie van de vakken van de opleiding kunt vinden. Zoals beoordelingsformulieren en handleidingen. Hiernaast zie je een afbeeling van Blackboard waarbij ik ingelogd ben.
2.2.6) De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.
Ik heb nog geen mobiele apps ingezet in de lessen tijdens mijn stage. Wel weet ik dat dit je kan doen met bijvoorbeeld Socrative en Kahoot. Ik was benieuwd naar andere apps, dus ben ik op onderzoek gegaan. In de link hieronder kun je een filmpje zien met meer informatie hierover.
https://www.leraar24.nl/421321/7-apps-om-de-smartphone-in-te-zetten-in-je-les/
Naast Socrative wordt de QR code genoemd in deze video. De QR codes kun je als docent overal ophangen en vervolgens scannen de leerlingen de code met een app op hun mobiel. Vervolgens is daar een vraag aan gekoppeld. Deze kunnen ze beantwoorden. Hierdoor worden de leerlingen meer gemotiveerd, omdat ze kunnen lopen. Verder worden Quizizz, Quizlet en Edpuzzle genoemd.
2.2.7) De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.
In het tweede jaar van mijn opleiding hebben we het vak fotografie gehad. Hierbij heb ik veel geleerd over de camera zelf (iso, diafragma etc.), maar ook over het bewerken van de foto's. Hiervoor heb ik het programma Photoshop gebruikt. Hiernaast kun je twee voorbeelden zien.
Ook volg ik momenteel het vak 'bewegend beeld'. Deze moet ik door omstandigheden herkansen van jaar 2. Het monteren van de filmpjes doe ik in Premiere Pro. Door middel van tutorials op YouTube kan ik gemakkelijk dingen toevoegen aan mijn video's. Zo heb ik bijvoorbeeld in de video (link hieronder) een 'oude film' filter over de video heen geplaatst. Ook weet ik hoe ik audio moet importeren in de video. Via onderstaande link kun je één van de video's zien waar ik op dit moment mee bezig ben.










2.3) STORINGEN
2.3.1) De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb